Sobre els papiers collés, de Fèlix Fanés

<strong>Sobre els <em>papiers collés, </em></strong>de <strong>Fèlix Fanés</strong>
19.3.2019
19h
La Central (c/Mallorca)

Sobre els papiers collés, de Fèlix Fanés

“Encara que els primers collages tenen una data d’execució precisa (Pablo Picasso, un hule damunt una tela, la primavera de 1912, i Georges Braque, diversos trossos de faux bois damunt un paper, la tardor del mateix any), l’acte de retallar i enganxar materials aliens a la pintura per fer-los compartir espai amb el sofisticat traç de la mà de l’artista forma part del procés de recerca lligat a l’evolució del cubisme. Sense aquest marc de desafiament a l’espai pictòric tradicional, que s’acaba convertint en una confrontació amb el mateix concepte de pintura (en les seves conseqüències, si més no), el collage no s’hauria concretat, o no s’hauria concretat, almenys, com el duen a terme Braque i Picasso entre 1912 i 1914. Vista la importància del cubisme en l’evolució de les formes artístiques del segle XX, i alhora la part de la nova tècnica en la configuració de la visualitat contemporània, s’explica que la descoberta dels dos pintors afavorís una literatura generosa. Són textos poc homogenis, escrits per gent tan barrejada com poetes, periodistes, crítics, marxants, col·leccionistes, diletants, conservadors de museu, historiadors o professors universitaris, que s’han espremut la imaginació en articles periodístics, catàlegs, pamflets, revistes acadèmiques o llibres —prims i gruixuts— al llarg de dècades.”

Fèlix Fanés (Barcelona, 1948) és catedràtic d’història de l’art de la UAB i ha publicat nombrosos estudis sobre art, cinema i literatura. De 1992 a 2000 va ser director del Centre d’Estudis de la Fundació Gala-Salvador Dalí a Figueres i ha estat visiting scholar a l’Institute of Fine Arts (NYU) els anys 1999 i 2001. D’entre les seves darreres publicacions, cal destacar Salvador Dalí. La construcción de la imagen. 1925-1930 (Electa, Madrid, 1999), La pintura y sus sombras (Museo de Teruel, Terol, 2005), Joan Miró. Pintura, collage y cultura de masas (Alianza, Madrid, 2007), Pere Portabella. Avantguarda, cinema, política (Pòrtic, Barcelona, 2008) i Arte y cultura visual (Cátedra, Madrid, 2018). Ha estat el comissari, o co-comissari, de les exposicions "Dalí. Cultura de masses" (CaixaForum, Barcelona, 2004), "Dalí and Films" (Tate Modern, Londres, 2007), "Picasso: un collage abans del collage" (Museu Picasso, Barcelona, 1912) i "Barcelona zona neutral 1914-1918" (Fundació Joan Miró, Barcelona, 2014). Al marge de l’activitat acadèmica, ha publicat l’assaig periodístic La vaga de tramvies de 1951 (Una crònica de Barcelona) (Laia, Barcelona, 1977), la novel·la La germana fosca (Destino, Barcelona, 1988), el llibre de relats La indiferència (Destino, Barcelona, 2006) i el dietari Diari de guerra. Nova York, tardor 2001 (L’Avenç, Barcelona, 2011).


 
Comptarem amb la presència d’isabel Valverde, vicerectora de relacions internacionals de la uPF, de Juan José Lahuerta, director de la col·lecció Mudito & Co., i de l’autor.

 
Les cookies són importants per a tu, influeixen en la teva experiència de navegació, ens ajuden a protegir la teva privadesa i permeten realitzar les peticions que ens sol·licitis a través de la web. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per analitzar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències en base a un perfil elaborat amb els teus hàbits de navegació (per exemple pàgines visitades). Si consentiu la vostra instal·lació prem "Acceptar cookies", o també pots configurar les teves preferències aquí. Més informació a la nostra Política de cookies