Res com un bon llibre

Tragèdies de Shakespeare: diferents aproximacions i lectures contemporànies.

Tragèdies de Shakespeare: diferents aproximacions i lectures contemporànies.
21.1.2016
de 19h a 21h
La Central (c/Mallorca) - AULA

Tragèdies de Shakespeare: diferents aproximacions i lectures contemporànies.


Com han passat a formar part del nostre imaginari les tragèdies de Shakespeare? Hamlet com l’home que pensa massa i posterga l’acció? Othello com l’encarnació de la gelosia? Macbeth com l’ambició desmesurada? El Rei Lear com la ira i l’orgull desfermats? Aquestes visions dels principals herois tràgics shakespearians tenen el seu origen en la lectura humanista que se situa dins el context dels estudis Romàntics de Shakespeare, que s’inspiraren, sobretot, en Aristòtil, i que figures com A.C Bradley van reeelaborar a la primera meitat del segle XX. Aquesta visió entén la tragèdia com a centrada en l’heroi, que representa una visió de l’ésser humà universal, atemporal i immutable. Això implica aleshores que la tragèdia conté un nucli de significat inherent i per tant vàlid per a qualsevol marc espacio-temporal.

Aquest curs pretén deconstruir i desmitificar aquestes lectures tradicionals que han impregnat les aproximacions a Shakespeare des de mitjans del segle XX, a través de lectures que han sorgit arran del poststructuralisme, com ara el marxisme, el materialisme cultural, el feminisme o interpretacions filosòfiques més recents, així com els estudis de cinema i adaptació sorgits a partir de les múltiples versions cinematogràfiques. Caldria, com argumenta el reconegut dramaturg holandès Ivo van Hove, reinventar aquestes obres mostrant què poden significar per al nostre món contemporani, i simultàniament també permetre als espectadors de fer les connexions amb l’època històrica del text original.  




Programa del curs:

- Sessió 1: Paradigmes tràgics: ‘altres’ Shakespeares o Shakespeare en plural, amb Mireia Aragay
Aquesta sessió introductòria proposa un acostament a les tragèdies shakespearianes que, allunyant-se del paradigma humanista tradicional, les llegeix des d’òptiques materialistes, historicistes, postcolonials, feministes i de gènere, entre d’altres. Alhora, indaga les motivacions, estratègies, aportacions i limitacions d’aquestes perspectives teòrico-crítiques i es fixa en el paper de l’adaptació cinematogràfica com a eina de (re)lectura de les tragèdies de Shakespeare.

- Sessions 2 i 3: Hamlet: La dissidència, i les contradiccions del poder, amb Clara Escoda
La primera sessió presentarà la lectura humanista tradicional de Hamlet, dominant des del Romanticisme i fins als anys vuitanta, tenint en compte les adaptacions cinematogràfiques que l’han consolidat a la ment dels lectors occidentals. La segona sessió analitzarà passatges concrets de l’obra a partir de les relectures materialistes, historicistes, i feministes que han sorgit a finals del segle vint, i les quals vinculen Hamlet amb el qüestionament del poder i les seves contradiccions.

- Sessions 4 i 5 : Otel·lo: Poder, raça i sexualitat, amb María Isabel Seguro
La primera sessió estarà dedicada a oferir una panoràmica de les lectures tradicionals  d’Otel·lo i les seves repercussions a l’imaginari col·lectiu del seu personatge principal. Tanmateix contextualitzarem l’obra, especialment entorn als conceptes d’etnicitat, raça i sexualitat al teatre de la època isabelina i les seves interconnexions. La segona sessió estarà dedicada a la desconstrucció de les lectures i imatges que convencionalment s’associen a aquesta tragèdia, oferint interpretacions alternatives a partir dels estudis postcolonials, de gènere i sexualitat.

- Sessions 6 i 7: Macbeth(s): caos, subversió i consciència crítica del poder, amb Marta Tirado
La primera sessió qüestionarà la idea de l’obra com a paradigma de l’ambició i el mal a partir de l’anàlisi de les diverses concepcions del poder, la violència i el gènere que la interpretació de Macbeth ha engendrat. La segona sessió oferirà lectures alternatives basades en les teories ètica, deconstructivista i de gènere que confronten una visió dualista del món i subverteixen els sistemes polític, discursiu i identitari establerts, a partir d’exemples textuals i cinematogràfics.    

- Sessions 8 i 9: Economies afectives i patriarcat: Acostaments al Rei Lear, amb Elisabeth Massana
Iniciarem aquestes dues sessions amb una breu panoràmica de les lectures més canòniques que s’han fet del Rei Lear per qüestionar-les i explorar-ne les possibles limitacions. Ens centrarem en una anàlisi feminista i obrirem noves vies i possibilitats de lectura del text a partir de les teories dels afectes.



Bibliografia recomanada:
 
-Bradley, A.C. 1985 (1904): Shakespearean Tragedy. Basingstoke and London.Mamillan.
-Callahan, Dimphna, ed. 2000: A Feminist Companion to Shakespeare.  Oxford: Blackwell.
-Charnes, Linda 2006: Hamlet’s Heirs: Shakespeare and the Politics of a New Millennium. New York and London: Routledge.
-Dollimore, Jonathan 1989 (1985): Radical Tragedy. New York and London: Harvester Wheatsheaf.
-Drakakis, John, ed. 1990 (1985): Alternative Shakespeares. London and New York: Routledge.
-Eagleton, Terry 1993: “Language and Value in King Lear”. King Lear: Contemporary Critical Essays. Ed. K. Ryan. Basingstoke and London: Macmillan (New Casebooks). 84-91.
-Greenblatt, Stephen 1980: Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare. Chicago and London: The University of Chicago Press.
-Hadfield, Andrew, ed. 2003: A Routledge Literary Sourcebook on William Shakespeare’s Othello. London and New York: Routledge.
-Kettle, Arnold 1993 (1964): “The Humanity of King Lear”. King Lear: Contemporary Critical Essays. Ed. K. Ryan. Basingstoke and London: Macmillan (New Casebooks). 17-30.
-Leverenz, David 1992: “The Woman in Hamlet: An Interpersonal View”. Hamlet. Ed.Martin Coyle.Basingstoke and London. Macmillan.
-Moschovakis, Nick, ed. 2009: Macbeth’: New Critical Essays. New York and London: Routledge.
-Sinfield, Alan 1992: Faultlines: Cultural Materialism and the Politics of Dissident Reading. Oxford: Clarendon.
-Tredell, Nicholas, ed. 2006: Shakespeare: ‘Macbeth’: A Reader’s Guide to Essential Criticism. Basingstoke and London: Palgrave Macmillan.
-Wayne, Valerie 1991: “Historical Differences: Misogyny and Othello”. The Matter of Difference: Materialist Feminist Criticism of Shakespeare. Ed. V. Wayne. New York and London: Harvester Wheatsheaf. 153-79.



Mireia Aragay és professora de literatura anglesa al Departament de Filologia Anglesa i Alemanya de la Universitat de Barcelona. Els seus interessos se centren en l’obra de Pinter i, en general, el teatre britànic contemporani, així com el teatre de Shakespeare i la teoria crítica. Actualment dirigeix el grup de recerca “Contemporary British Theatre Barcelona (CBTBarcelona)” i el projecte “Ethical issues in contemporary British theatre since 1989: globalization, theatricality, spectatorship” (MINECO, FFI2012-31842).

Clara Escoda és professora de literatura anglesa al Departament de Filologia Anglesa i Alemanya de la Universitat de Barcelona. Els seus interessos se centren en el teatre de Martin Crimp i el teatre britànic contemporani en general, així com en la tragèdia shakespeariana. És membre del grup de recerca “Contemporary British Theatre Barcelona (CBTBarcelona)” i del projecte “Ethical issues in contemporary British theatre since 1989: globalization, theatricality, spectatorship” (MINECO, FFI2012-31842).
 
María Isabel Seguro és professora associada al Departament de Filologia Anglesa i Alemanya de la Universitat de Barcelona. La seva recerca s’ha centrat en la producció teatral contemporània al món anglo-saxó – especialment el teatre asiàtic-americà i en l’actualitat en el dramaturg britànic Martin McDonagh. 

Marta Tirado és Llicenciada en Humanitats per la UPF i en Direcció Escènica i Dramatúrgia per l’Institut del Teatre, on va ser professora. Com a directora, ha portat a escena Macbeth. Actualment és membre del grup de recerca “Contemporary British Theatre Barcelona (CBTBarcelona)” i del projecte “Ethical issues in contemporary British theatre since 1989: globalization, theatricality, spectatorship” (MINECO, FFI2012-31842). La seva recerca se centra en l’anàlisi ètica i estètica del teatre britànic contemporani i, especialment, de l’obra de Sarah Kane. 

Elisabeth Massana és llibretera, professora associada del Departament de Filologia Anglesa i Alemanya de la UB i membre del grup de recerca “Contemporary British Theatre Barcelona (CBTBarcelona)”. La seva recerca està centrada en els estudis de gènere i la representació del terror i la precarietat al teatre britànic contemporani.



Preu: 190 euros (9 sessions)
Calendari: Els dijous 21 i 28 de gener, 4, 11, 18 i 25 de febrer i 3, 17 i 24 de març, de 19h a 21h
Inscripcions: a partir del 18 de novembre a La Central i La Central del Raval
Informació i reserves: [email protected] / 935504601

 
Les cookies són importants per a tu, influeixen en la teva experiència de navegació, ens ajuden a protegir la teva privadesa i permeten realitzar les peticions que ens sol·licitis a través de la web. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per analitzar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències en base a un perfil elaborat amb els teus hàbits de navegació (per exemple pàgines visitades). Si consentiu la vostra instal·lació prem "Acceptar cookies", o també pots configurar les teves preferències aquí. Més informació a la nostra Política de cookies