Diari de lectura
Blog de La Central

Notes i reflexions dels nostres llibreters sobre lectures, reedicions, novetats, projectes editorials i altres esdeveniments relacionats amb el món del llibre i les humanitats


  • John Barth
    El plantador de tabaco

    Joan Flores

    IMAGEN

    Ebenezer Cooke (c. 1665-c. 1732) va ser un gentleman anglès que va heretar una plantació de tabac a la colònia de Maryland. Fruit del viatge que va efectuar a aquestes possessions, de les seves experiències, reals o fictícies, i de la intricada situació política de les colònies britàniques d'ultramar, va escriure un poema, en forma de sàtira clàssica, titulat The Sotweed Factor (1708).


  • Richard Ford
    A propòsit de Canadà

    Joan Flores

    IMAGEN

    El jove Dell Parsons veu alterada la seva vida tranquil·la per l’atracament que cometen els seus pares i la posterior desaparició de la seva germana –que el forcen a exiliar-se al Canadà i així fugir de les autoritats dels Estats Units– i per uns assassinats que tenen lloc al seu entorn al cap de poc temps d’arribar a aquesta suposada terra de promissió. Aquesta és la trama de Canadà, que se’ns desvetlla al primer paràgraf de la novel·la. El mateix Dell és qui, molts anys després, relata la història de la seva joventut, atenent-se a tres fonts d’informació: el seus propis records, el relat de la seva germana i unes cròniques que va escriure la seva mare des de la presó en què estava reclosa i que són el veritable nus argumental, el desencadenant a partir del qual es desplega Canadà, les «memòries» de Dell: memòries sobre memòries.


  • Jean Echenoz
    14

    Joan Flores

    IMAGEN

    Echenoz afronta el repte de novel·lar la I Guerra Mundial en menys de 100 pàgines. ¿Desafiament impossible? Una altra novel·la sobre la I GM? Obviant els grans moviments de tropes, les estratègies planejades des dels despatxos dels generals i les descripcions de les batalles decisives, Echenoz enfoca -mitjançant un teleobjectiu tan potent com precís i amb l'elegància d'estil acostumada i una aparent senzillesa que es revela complexa a mesura que el text desvetlla, per omissió, els horrors de tot conflicte armat-, les vides de quatre amics als que segueix a través dels camps de batalla, convertint la guerra no en un conflicte entre nacions, sinó en una successió d'episodis personals en els quals la implicació amb l'exèrcit no importa tant com el conflicte viscut a escala individual.