VIENA 1900: L'apocalipsi joiós.
El laboratori de l'art d'avantguarda
VIENA 1900: L'apocalipsi joiós.
El laboratori de l'art d'avantguarda
Aquest taller pretén aproximar-nos al moment de fermentació cultural i artística representat per la Viena del 1900 des d’una perspectiva ben concreta: la de la transformació radical dels llenguatges artístics que donarà lloc a les avantguardes històriques. L'objectiu és d'arribar a Malèvitx i Duchamp (1913, tot just abans de l'enfonsament definitiu de la cultura humanística clàssica) des del laboratori dels Kraus, Musil, Hoffmansthal o Loos.
La metodologia utilitzada consistirà fonamentalment en el comentari de textos, imatges o obres musicals d’aquest període per part del conjunt del grup.
Programa
1.- Kakània. La cultura a la capital dels Habsburg. Teatralitat, esteticisme, doble moral... Zweig, Kraus.
2.- You’re a sex bomb! El nou continent de l’inconscient. El descobriment de la líbido. Freud, Schnitzler: Eros, c’est la vie!
3.- Les tribulacions d’un jove poeta. Les impostures del llenguatge. Fi del romanticisme. Hofmannsthal, Musil...
4.- Ciència i caritat. La cultura científica a la Viena de la fi de segle. Les arrels jueves de la modernitat. Mach, Roth...
5.- Cap a una música sense atributs. Mahler i l'època de la manca de gust. Schönberg: una guerra contra el kitsch.
6.- Ornament i delicte. La ruptura amb el llenguatge artístic tradicional. La crisi de l'humanisme clàssic: De Klimt a Loos.
7.- Ciutadà K. Conclusions. El futur rol de l'art en la societat administrada. Wittgenstein i Duchamp.
Bibliografia
- CASALS, J., Afinidades vienesas. Sujeto, lenguaje, arte, 2003.
- GAY, P., Schnitzler y su tiempo. Retrato cultural de la Viena del siglo XIX, 2002.
- JANIK, A. – S. TOULMIN, La Viena de Wittgenstein, 2017.
- KANDEL, E. R., La era del inconsciente. La exploración del inconsciente en el arte, la mente y el cerebro, 2013.
- SCHORSKE, C. E., La Viena de fin de siglo, 2011.
EDUARD CAIROL CARABÍ és Doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona (UB) amb una tesi sobre l’estètica del romanticisme alemany. Ha estat professor a l’Escola EINA de disseny i art. Actualment és Professor d’Història i Teoria de l’Art a la Facultat d’Humanitats a la Universitat Pompeu Fabra (UPF). És especialista en l’art i la literatura del segle XIX, i ha explorat sovint les relacions entre l’art, la filosofia i la religió durant aquest període i el primer quart del segle XX, tema sobre el qual ha impartit conferències, cursos i seminaris a diverses institucions i publicat nombrosos articles i capítols de llibres. La seva recerca s’orienta preferentment cap al Romanticisme, el Simbolisme i l’Avantguarda europeus. És autor de Maragall i Novalis: poesia i experiència mística (Claret, 2000) Així mateix, també és autor d’una traducció de Novalis (Himnes a la Nit. La Cristiandat o Europa DVD, 2001) i una de Rilke (Ewald Tragy i altres textos de joventut, Tusquets, 2004). Ha editat en castellà la novel·la Obermann, de Senancour (KRK, 2010).